18 de jul. 2014

El racó d'intel·ligència lingüística

La intel·ligència lingüística es basa en la capacitat per resoldre els problemes a través de les paraules. El llenguatge escrit és el mitjà a través del qual pensen i aprenen aquells nens que tenen aquesta intel·ligència més desenvolupada. Són nens als que els agrada el món de les paraules. A infantil mostren molt interès per la lectura i l'escriptura.

En una etapa on s'inicia l'aprenentatge de la lectoescriptura prendrà molt protagonisme aquesta intel·ligència, però caldrà ajudar als alumnes que més els costi arribar-hi a partir d'altres intel·ligències.

Cada una de les activitats que es treballen a l'escola no està mai centrada en una sola intel·ligència, per tant encara que dediquem un racó a realitzar activitats lingüístiques segur que altres intel·ligències també s'estaran treballant paral·lelament, tot i que sigui de manera menys rellevant. Aquestes seran les que ajudaran als alumnes que es mostrin menys destres en la intel·ligència lingüística per arribar a l'aprenentatge.
Sobretot en els primers anys es treballa molt la relació entre text i imatge, per tant els nens amb bona memòria visual (intel·ligència visual-espacial) podran ajudar-se de les imatges per interioritzar les grafies. Pels nens més manipulatius, que necessiten tocar i jugar amb les coses per aprendre (intel·ligència corporal-cinestèsica), els anirà molt bé tot el treball de motricitat fina. I el mateix passarà en cada una de les diferents intel·ligències.

Les activitats que realitzarem el proper curs dins del racó lingüístic al llarg de tota l'etapa d'Educació Infantil són les següents:

Relacionar el nom amb la foto de cada nen de l'aula.
Buscar les lletres (d'escuma, fusta, cartolina,...) del nom i confegir-lo.
Classificar entre paraules curtes i llargues (visualment a P3).
Classificar paraules segons el número de síl·labes (picar-les).
Classificar els noms dels nens de l'aula tenint en compte la lletra per la que comencen.
Fer un collage amb el nom amagat (Max Ernst).
Escriure la llista de noms dels nens de l'aula a l'ordinador.
Relacionar els noms dels nens amb lletra de pal amb els de lletra lligada.
Buscar imatges a les revistes que tinguin un so concret, enganxar-les i escriure-hi el nom a sota.
Dictats muts.
Classificar imatges segons el so (dos o tres diferents).
Classificar imatges segons si el so que s'estigui treballant és a l'inici de la paraula, al mig o al final.
Relacionar el nom amb el cognom dels nens de l'aula (cartronets).
Jugar al dòmino de paraules (relacionant les que siguin iguals o paraula-imatge).
Jugar al dòmino alfabètic (relacionant lletres).
Confegir paraules (amb model).
Relacionar imatge i paraula (memori).
Escriure un llistat de paraules que comencin o que tinguin un so determinat.
Buscar la lletra que falta a cada paraula (amb imatge).
Confegir paraules i comptar les lletres.
Relacionar una frase amb una imatge (quan ja saben llegir).
Sopes de lletres.

Algunes activitats de la llista tenen enllaç a l'entrada del blog on estan explicades.


En aquests enllaços podreu trobar moltes més idees per crear jocs de lectoescriptura i consciència fonològica:

Jocs per estimular la consciència fonològica
Material de consciència fonològica descarregable




1 comentari:

  1. Passa pel meu blog a recollir el teu premi! ;)

    www.ainacabau.blogspot.com

    BON ESTIU!

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...