24 de gen. 2015

Els inicis de l'aprenentatge de la consciència fonològica

Sabem que, perquè aprenguin a llegir i escriure els alumnes d'infantil, hem de treballar la consciència fonològica. Però, a partir de quina edat s'ha d'iniciar aquest aprenentatge?
Segons el nostre referent en aquest tema, l'Enriqueta Garriga, a P3 ja podem començar. Ella aconsella realitzar jocs i activitats diaris i durant 15-20 minuts al llarg de tota l'etapa d'Educació Infantil.
A P3 es treballarà la consciència fonològica només a nivell oral, per tant només es realitzaran jocs d'escoltar i rimes. L'objectiu principal per aquesta primera edat serà el d'entrenar l'habilitat d'escolta selectiva dels sons i adonar-se que les paraules rimen.
Amb els jocs d'escoltar es potenciarà l'hàbit d'atenció i es millorarà la memòria auditiva.
Amb els jocs de rimes i cançons s'iniciarà el nen en les claus fonològiques per generar rimes i patrons sonors de la parla.           


 
Possibles jocs d'escoltar per fer durant el primer curs del segon cicle d'infantil ordenades segons el grau de dificultat, poden ser:

- Escoltar i reconèixer sorolls fets pel propi cos, per instruments, per l'entorn.
- Identificar un soroll concret d'entre altres.
- Seqüenciar sorolls en l'ordre en què s'han escoltat.
- Identificar el lloc d'on prové un so que escoltem.
- Jugar a fer el soroll que fan els animals (onomatopeies).
- Captar un so específic escoltat anteriorment entre d'altres de semblants.
- Identificar els errors en un conte o poema conegut. La mestra al llegir-lo cometrà errors canviant paraules per altres que signifiquin el contrari o substituint una paraula per una altre, canviant l'ordre de les paraules i invertint l'ordre dels esdeveniments.
- Entendre i seguir instruccions verbals en la seqüència correcta (dues accions).

Possibles jocs amb rimes durant el curs de P3 ordenades per grau de dificultat, poden ser:

- Escoltar poemes llegits per la mestra exagerant la mètrica i la rima.
- Adonar-se de la rima que poden trobar als contes que els explica la mestra: El Patufet, La rateta presumida, Els Tres porquets,...
- Aprendre petits poemes i rimes.
- Recitar en veu baixa un poema i dir en veu més alta les paraules que rimen.
- Centrar l'atenció en la rima de les cançons (per ex: La gallina ponicana), jugant a seguir el ritme amb el moviment i fer una acció cada vegada que senten una paraula concreta.
- Buscar paraules que rimin amb una proposada per la mestra. Al principi es poden donar imatges on buscar possibles paraules.


Si voleu més informació sobre com treballar la consciència fonològica podeu consultar la llicència d'estudis de l'Enriqueta Garriga: Consciència fonològica en els infants. Un programa de classe.
Podeu trobar-ho en format PDF a la xarxa i al bloc: Racó de les paraules.


4 comentaris:

  1. Muy buenas ideas para trabajar la conciencia fonológica. Gracias por compartirlas. Buen domingo!

    ResponElimina
  2. Gracias Ana. Que tengas una buena semana! Un abrazo!

    ResponElimina
  3. Molt bones propostes Lluna per a treballar la consciència fonològica.
    Si passes pel meu blog hi tens un regalet !!!!
    Petonets i bona setmana !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Magda per haver pensat en mi. De seguida passo a recollir-lo! Una abraçada ben forta i bona setmana també!

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...