Els llibres de text formen part de
moltes discussions als claustres. La conveniència
o no d’utilitzar-los porta els mestres a plantejar-se molts interrogants. A
Educació Infantil ja són moltes les escoles que treballen sense llibres de
text. Es tracta d’un cicle on no hi ha tantes pors a no complir amb el
currículum. On es prioritza que l’alumne tingui ganes d’aprendre, que estigui
motivat i per aconseguir-ho és sempre més fàcil quan no hi ha llibres de text
que marquin una rutina de treball. Treballar sense llibres de text dóna llibertat d’acció,
tant per part dels mestres com dels alumnes, dóna la possibilitat de treballar per projectes on
totes les àrees estan globalitzades i les activitats estan pensades des de les
competències. Treballant per projectes és més fàcil tenir en compte el
potencial de cada alumne a través de les intel·ligències
múltiples. Treballant sense llibres de text s’aconsegueix potenciar el treball
en petit grup, el treball cooperatiu i s’aconsegueix que l'infant tingui
estratègies suficients per resoldre els
problemes de la vida quotidiana. La possibilitat
de manipular i experimentar sempre és
més gran i els resultats més satisfactoris
per les dues parts. A primària són menys escoles les que s’atreveixen a no
utilitzar el llibre de text, però per sort cada vegada n’hi ha més. L’escola
Marta Mata de Vilanova del Camí n’és un exemple i en el següent vídeo ens expliquen com treballen
per aconseguir-ho.
Treure els llibres de text comporta
un canvi de metodologia important, però el canvi es pot anar fent a poc a poc,
començant per baix, i, segurament els bons resultats seran els que animaran a
tots els mestres a tirar-ho endavant. A les vostres escoles treballeu amb
llibres de text? Què en penseu?
En sembla molt interessant el que es proposa, de tota manera ho trobo difícil sene formació... però reconec que treballar així podría ser apasionant.
ResponEliminaAngels, discrepo
ResponEliminaTampoc ens van formar per treballar amb llibres de text i ho fem
Voler es poder
:-)
Rosa Soler