17 de gen. 2015

Contes matemàtics

Una bona manera de treballar els problemes a educació infantil és a través de contes matemàtics. Amb EntusiasMat s'utilitzen de diferents maneres. El fet de plantejar el problema com si d'un conte es tractés facilita la motivació de l'alumne a l'hora d'escoltar-lo i voler-lo resoldre. Després es pot demanar la resolució d'aquest a través del càlcul mental, deixant-los calcular la quantitat amb dits, representant el problema a través d'una representació teatral o fer-ho amb material. El fet de plantejar una situació matemàtica a través d'una conte a vegades despista a l'alumne perquè es fixa més en la història que en les quantitats que van apareixent en ella. Per tant, es demana un esforç extra per part del nen a l'hora de comprendre, ja que ha de seguir el fil conductor de la història i a la vegada fixar-se en els plantejaments matemàtics que cal resoldre. A mida que el  nen es va fent més gran el conte pot ser més llarg i complicat on l'atenció serà molt important per tal de poder anar memoritzant les dades que van apareixent.
Un exemple per treballar a P5 podria ser a partir d'una història de granotes on els alumnes utilitzaran una cartolina, pelfa, ... com a base i fitxes per representar la situació:

Hi havia una vegada un estany on hi vivien moltes granotes i tot el dia prenien el sol. De sobte 4 granotes van saltar sobre unes fulles que suraven sobre l'aigua (en aquest moment els alumnes han d'agafar 4 fitxes i posar-les sobre la cartolina com si es tractés de l'aigua). 
Al cap d'una estona s'hi van afegir 3 granotes més (els nens han d'agafar 3 fitxes més i col·locar-les sobre la cartolina). Quantes granotes hi havia ara a l'estany? (els infants compten les fitxes que tenen sobre la cartolina per saber el resultat). 
Després de prendre el sol una bona estona una granota va decidir capbussar-se a l'aigua i va marxar (els alumnes han de treure una fitxa). Quantes granotes van quedar ara a l'estany?






A l'hora de realitzar aquest tipus d'activitats els alumnes han de saber si el que els toca fer és posar o treure fitxes per sumar o restar i no només ens serveix per observar com ho fan per comptar correctament en cada moment  sinó que també podem observar fàcilment el nivell d'atenció i d'organització  que té cada nen. Aspectes que li facilitaran o dificultaran el seguiment del problema.

10 comentaris:

  1. Quina bona idea! Ve a ser com si els dictessis una història i ells la van representant i transformant a mesura que es modifica la informació. I quin bon treball de simbolització. M'ho copio! ;-)
    Marta / TresQuatreiCinc

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Marta! Sí, és així com ho expliques. També està molt bé amb representació teatral. Pels nens amb dificultats els ajuda a entendre molt bé el problema.

      Elimina
  2. Una buenísima idea. Gracias por compartirla. Un saludo.

    ResponElimina
  3. Ara que estic a primer i faig mates a segon vaig entendre la importància de representar els problemes de mates. Aixi doncs, nosaltres fem con un mini teatre i tots volen participar. La comprensió del problema està assegurada.
    I després ho fan molt motivats.
    Una abraçada bonica.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest curs també faig les mates a cicle inicial i està clar que perquè entenguin els problemes necessiten representar-los, manipular-los,... per facilitar-los l'entrada cap el pensament abstracte que encara molts d'ells no han adquirit. Una abraçada Mireia!

      Elimina
  4. M'encanta la proposta, la posaré en pràctica amb els meus petits de P5.
    Et convido a recollir un regalet a http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2015/01/nou-regal.html
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Anna! Ara mateix passo a recollir-lo.
      Una abraçada!

      Elimina
  5. Com sempre, unes idees genials!
    Gàcies per compartirles.
    Una abraçada.
    MªÀngels.

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...