27 de gen. 2015

Desenes i unitats a cicle inicial

Aquest curs faig matemàtiques també a cicle inicial. A la nostra escola seguim el projecte EntusiasMat a Infantil i a primer de primària. Per tant, els alumnes de segon encara treballen les matemàtiques tal i com s'havien fet abans d'iniciar l'aventura amb EntusiasMat
Durant el primer trimestre els alumnes de segon han estat treballant les desenes, però tot i que la part més mecànica la tenen dominada encara hi ha aspectes que no comprenen. Per tal de millorar-ne la comprensió hem realitzat una sessió utilitzant idees d'activitats que es plantegen l'últim trimestre de primer en el projecte EntusiasMat.
He començat la sessió plantejant un repte als alumnes. Es tracta de comptar la quantitat de pals de polo que he deixat al mig de cada taula i buscar una manera d'agrupar-los que ens faciliti poder-los comptar més ràpid.
Cada grup ho ha fet de maneres diferents i a partir d'aquesta diversitat és d'on n'hem pogut treure l'aprenentatge. Algun grup ha agrupat els pals per colors, altres grups ho han fet per quantitats en grups de 3, 4, 5, 10,... Hi ha hagut alguns alumnes que buscaven la manera d'agrupar-los perquè no els en quedés cap de sol, buscaven múltiples!
Després hem anat apuntant a la pissarra la quantitat total de pals que tenia cada taula i la manera com els havien agrupat. Observant el que havien fet els companys ells mateixos han arribat a les següents conclusions:
- Si els agrupem per colors no podem saber quants n'hi ha a cada grup i no els podem comptar. Quan ens diuen la quantitat que hi ha de cada color hem de sumar.
- Quan els agrupem per quantitats iguals comptem de tres en tres, de quatre en quatre, de cinc en cinc o de deu en deu i anem més ràpid. Després només hi hem de sumar els que han quedat sols.
- Com més grans siguin els grups que hem fet més ràpid els comptarem.
Un cop se n'adonen que és més ràpid comptar de deu en deu els proposo que tothom ho faci amb els seus pals. Algun grup ha entès molt bé això de poder comptar ràpid i els ha agrupat de vint en vint! Els altres s'animen a fer-ho també però hi ha un grup que només té 16 pals i no ho pot fer. Decidim que la millor manera per tots és de deu en deu.
Ara és quan s'adonen que un grup de deu té un nom. És una desena!!! Penso que en aquest moment és quan ells han arribat a relacionar el que estàvem fent amb el que ells ja havien treballat.





Finalment els he donat gomes elàstiques perquè lliguessin les desenes i han dit quantes desenes i quantes unitats tenien a cada taula. Mirant la pissarra on estaven escrits els números que havien tocat a cada taula ens hem adonat que és el propi número el que ens diu quantes desenes i quantes unitats té. La xifra de davant són les desenes i la de darrera les unitats. Alguns alumnes s'han sorprès en descobrir-ho!!! Després hem recollit els pals de totes les taules en dues capses, una plena de desenes i l'altre d'unitats.
Per acabar la sessió els he donat un número a cada taula i els he dit que anessin a buscar la quantitat de pals necessaris (desenes i unitats) per representar la quantitat. Tots ho han fet molt bé, amb seguretat i rapidesa. Només hi ha hagut algun alumne que encara ha necessitat deslligar la desena per comptar els pals.
Una activitat que ha estat tot un èxit!



9 comentaris:

  1. Molt bona proposta, me l'apunto per fer amb el David.
    Enhorabona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies! Espero que li vagi molt bé al David per aprendre el funcionament d'aquest concepte matemàtic.
      Una abraçada!

      Elimina
  2. Muy buena idea para trabajar las decenas y las unidades. Graciaaaaas!

    ResponElimina
  3. Hola! Al meu blog http://degrapespasapaseneducacio.blogspot.com.es/ t'hi espera un premi! ;)

    ResponElimina
  4. Gràcies Ana i Mònica pels vostres comentaris.
    Una abraçada!

    ResponElimina
  5. Moltes gràcies Mercè per haver pensat en Un polsim de sal. De seguida passo a recollir-lo!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  6. Hola Lluna:
    Jo també estic fent mates a segon aquest any, i al primer trimestre els vaig donar escuradents per lligar-los amb les gometes de les pulseretes. De color blau: unitat; vermell: la desena: i verd: la centena.
    La veritat és que aprenen més així que tot el dia amb el llibre!!

    Besitos reina!!

    ResponElimina
  7. I tant Mireia! El llibre és horrible!
    Petons i bona setmana!

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...