La torre més alta és un joc que realitzem amb els multicubs (multilink) en un dels racons d'aprenentatge. Hi juguen quatre nens/es. Es tracta de tirar el dau, una vegada cadascun, i comptar el nombre de cubs que diu el dau i ajuntar-los formant una torre. Passada una estona es para el joc i es mira qui té la torre més alta. Si no es veu a cop d'ull s'hauran de posar les torres una al costat de l'altra per veure quina té més peces. Després es pot allargar fent comparacions, comptant quantes peces té més que...
També es pot jugar amb tot el grup tirant el dau només dues vegades i a partir de dues torres amb peces més grans pensar en quina és la diferència entre les dues per introduir el concepte de resta.
Aquesta activitat i altres relacionades amb les estratègies eficients pel càlcul les podeu trobar a la Llicència d'estudis de la Carme Barba.
Aquesta activitat i altres relacionades amb les estratègies eficients pel càlcul les podeu trobar a la Llicència d'estudis de la Carme Barba.
Els multicubs tenen moltes possibilitats de joc matemàtic a l'aula. Us deixo unes quantes propostes per fer amb aquest material didàctic:
FORMAR FIGURES:
- Permetre que el nen formi figures d’acord amb la seva imaginació, totalment lliure.
- Amb un número determinat de peces, deixar-li construir figures diferents. Després replantejar si totes les figures deuen tenir el mateix número de peces, veure qui ha fet una figura igual ,…
APARELLAR, AGRUPAR:
- Fer parelles de cubs de diferent color i després cucs del mateix color.
- Copiar figures representades en un full de paper.
ESTABLIR COMPARACIONS:
- Un cop realitzades unes quantes torres veure quina és més alta. Fer també amb files planes sobre la taula.
- Observant dues figures diferents formades a partir dels cubs pensar quina deu tenir més peces. Després de fer la hipòtesis ho comprovarem desmuntant la figura i col·locant les peces com un cuc per veure quina és més llarga. Després comptar per arribar al concepte del número.
- Amb els nens en rotllana, fer una rotllana de cubs al mig, pensar si cadascú podria tenir un cub. Comprovar-ho fent la correspondència una un. En sobren? En falten?
- Després d’una comparació es poden establir seqüències, a base de realitzar una nova fila que tingui tantes peces com l’anterior més una unitat.
CONCEPTES MATEMÀTICS:
SUMA I RESTA: Comparar dos conjunts de colors diferents amb un altre equivalent d’un tercer color es pot arribar al concepte de la suma i la resta.
Lluna, molt interessant això que ens expliques, ens serà molt útil.
ResponEliminaGràcies! Una abraçada.
Molt interessants les teves propostes! Les tindré en compte! Moltes gràcies per compartir-les!
ResponEliminaHola!
ResponEliminaMoltes gràcies per ensenyar-nos aquesta proposta.
L'any passat a P5 vaig fer un joc semblant.
El joc consisteix en tirar el dau i comptar quants puntets té. A continuació, agafar X peces o botons i es continua jugant fins que s'acabin les peces (10, 20, 30,..). Per acabar, es compten quantes peces té cada participant i guanya qui en té més.
Fany i Joel, gràcies pels vostres comentaris!
ResponEliminaNoies del precinema, gràcies per compartir més experiències matemàtiques. Ens aniran molt bé!
Gràcies per les teves pararules. Aquest blog teu és molt interessant, necessito temps per anar llegint. així doncs que m'he fet seguidora teva. Es tracta de compartir oi?
ResponEliminasalutacions!
Gràcies Ametlla. M'alegra que el trobis interessant perquè d'això es tracta, que sigui útil pels altres.
ResponEliminaEns anem llegint! Fins aviat!