Les
seriacions són sempre presents a l'Educació Infantil però a vegades ens quedem
només amb la realització d'aquestes amb gomets o fent collarets. Amb EntusiasMat
hem estat treballant les seriacions durant tot el primer trimestre de moltes
maneres diferents i hem entès la diferència entre seriació i patró. Ara ja
sabem identificar el patró en una seriació i crear-ne a partir de patrons
inventats.
La
manera més habitual de realitzar seriacions a l'escola és a partir de material
amb diferents colors, mides i formes. Si només utilitzem una d'aquestes
variants el nivell de dificultat serà més baix i el podem anar complicant
a mida que combinem el color, amb la mida i la forma.
En
aquest últim exemple podem veure com també es poden fer seriacions a partir de
lletres o números.
Una
altra manera de fer-ne seria a partir de palets col·locats en diferents
posicions i on la quantitat també s'ha de tenir en compte:
| __ | __ | __ | __ | __ | __ | __ |
| __ | | | __ | __ | | | __ | __ | | | __ | __ | | |
/ | __ / | __ / | __ / | __ / | __ / | __
És
important que les seriacions es facin amb gran diversitat de materials i amb
totes les possibles variants: color, forma, mida, posició i quantitat. I que
els nens no només segueixin aquestes sèries a partir d'un patró donat sinó que
també es trobin amb sèries ja fetes on ells hagin d'identificar quin patró
segueixen i també siguin ells els que inventin un patró per realitzar una
sèrie. En les següents imatges podem veure com per grups van inventar
seriacions a partir d'escuradents. En un principi, tractant-se d'un material
amb la mateixa forma, color i mida, havien de pensar en fer canvis de posició i
quantitat, però la creativitat dels nens sempre va més enllà i les formes que
no tenien les van fer.
Però
les diferents maneres de treballar les seriacions no acaba aquí ja que amb
EntusiasMat es treballen les matemàtiques a partir de les intel·ligències
múltiples. Per tant, també hem treballat a partir del cos. Un grup d’alumnes ha
servit per realitzar una seriació que els seus companys han inventat a partir
del color dels cabells, de si és nen o nena, de l'alçada, etc. També n'hem fet a
partir de la posició del cos: dret - ajupit, amb els braços en diferents
posicions, etc...
També hem
fet seriacions sonores combinant picades de mans o peus i fent sorolls
diferents amb diferents materials. Es pot fer també amb instruments musicals.
I
finalment tots en rotllana seguíem un patró inventat cada vegada per un alumne
diferent a partir de diferents gests o moviments: ajupir-se - picar de mans -
fer un salt, picar de peus dues vegades - fer una volta - posar la mà al cap,
....
D'aquesta
manera els alumnes han gaudit molt de totes les activitats i ens hem assegurat
que tots n'hagin pogut fer una bona interiorització per les diferents
oportunitats de treballar el concepte arribant a les diferents maneres de
pensar per diferents camins.
¡Qué buenas ideas! Me guardo algunas para mi clase. Gracias por compartirlas. Os deseo un buen comienzo de trimestre. Un saludo.
ResponEliminaGracias Ana por tu comentario. Que tengas también un buen trimestre!
ResponEliminaUn beso.