7 de gen. 2014

Treballant les seriacions des de les intel·ligències múltiples


Les seriacions són sempre presents a l'Educació Infantil però a vegades ens quedem només amb la realització d'aquestes amb gomets o fent collarets. Amb EntusiasMat hem estat treballant les seriacions durant tot el primer trimestre de moltes maneres diferents i hem entès la diferència entre seriació i patró. Ara ja sabem identificar el patró en una seriació i crear-ne a partir de patrons inventats.
La manera més habitual de realitzar seriacions a l'escola és a partir de material amb diferents colors, mides i formes. Si només utilitzem una d'aquestes variants el nivell de dificultat serà més baix i  el podem anar complicant a mida que combinem el color, amb la mida i la forma.





En aquest últim exemple podem veure com també es poden fer seriacions a partir de lletres o números.
Una altra manera de fer-ne seria a partir de palets col·locats en diferents posicions i on la quantitat també s'ha de tenir en compte:


| __ | __ | __ | __ | __ | __ | __ |

| __ | | | __ | __ | | | __ | __ | | | __ | __ | | |

/ | __ / | __ / | __ / | __ / | __ / | __



És important que les seriacions es facin amb gran diversitat de materials i amb totes les possibles variants: color, forma, mida, posició i quantitat. I que els nens no només segueixin aquestes sèries a partir d'un patró donat sinó que també es trobin amb sèries ja fetes on ells hagin d'identificar quin patró segueixen i també siguin ells els que inventin un patró per realitzar una sèrie. En les següents imatges podem veure com per grups van inventar seriacions a partir d'escuradents. En un principi, tractant-se d'un material amb la mateixa forma, color i mida, havien de pensar en fer canvis de posició i quantitat, però la creativitat dels nens sempre va més enllà i les formes que no tenien les van fer.





Però les diferents maneres de treballar les seriacions no acaba aquí ja que amb EntusiasMat es treballen les matemàtiques a partir de les intel·ligències múltiples. Per tant, també hem treballat a partir del cos. Un grup d’alumnes ha servit per realitzar una seriació que els seus companys han inventat a partir del color dels cabells, de si és nen o nena, de l'alçada, etc. També n'hem fet a partir de la posició del cos: dret - ajupit, amb els braços en diferents posicions, etc... 
També hem fet seriacions sonores combinant picades de mans o peus i fent sorolls diferents amb diferents materials. Es pot fer també amb instruments musicals.
I finalment tots en rotllana seguíem un patró inventat cada vegada per un alumne diferent a partir de diferents gests o moviments: ajupir-se - picar de mans - fer un salt, picar de peus dues vegades - fer una volta - posar la mà al cap, ....

D'aquesta manera els alumnes han gaudit molt de totes les activitats i ens hem assegurat que tots n'hagin pogut fer una bona interiorització per les diferents oportunitats de treballar el concepte arribant a les diferents maneres de pensar per diferents camins.

2 comentaris:

  1. ¡Qué buenas ideas! Me guardo algunas para mi clase. Gracias por compartirlas. Os deseo un buen comienzo de trimestre. Un saludo.

    ResponElimina
  2. Gracias Ana por tu comentario. Que tengas también un buen trimestre!

    Un beso.

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...