22 de jul. 2014

El racó d'intel·ligència visual-espacial

Seguim amb els racons d'aprenentatge des de les intel·ligències múltiples. En aquesta entrada veurem el racó visual-espacial. 
La intel·ligència visual-espacial es basa en la capacitat per resoldre problemes a través de les imatges. Els alumnes que tenen més desenvolupada aquesta intel·ligència comprenen millor la informació visual i utilitzen les imatges per pensar. 
L'orientació espacial serà un punt fort en aquests nens i mostraran facilitat per interpretar imatges. Per tant a ells els serà fàcil orientar-se en un mapa, solucionar laberints, trobar diferències entre dues imatges,.... Són alumnes molt observadors que poden integrar una imatge vista amb anterioritat i representar-la després. Segurament faran bones representacions artístiques tant sobre el pla com en volum (dibuix i construccions). Per tant, la percepció i la memòria visual seran els seus punts forts.

A infantil serà molt important ajudar els infants a desenvolupar al màxim aquesta intel·ligència per tal de potenciar la seva memòria visual, que els serà de gran ajuda en molts dels aprenentatges que hauran de fer al llarg de la seva escolaritat. 

La memòria visual es pot exercitar fàcilment en qualsevol moment, però sobretot durant les primeres edats serà quan aconseguirem un millor desenvolupament d'aquesta, i aportarà un gran benefici al aconseguir millor agilitat visual, accelerant d'aquesta manera els aprenentatges. Les estratègies aconseguides serviran per millorar la memòria i aconseguir centrar l'atenció. La manca d'atenció visual pot dificultar moltes vegades la interiorització correcta de les coses observades.

Evidentment el nen que tingui més dificultats en aquesta intel·ligència ho podrà compensar amb aquelles en les que presenti més fortaleses. Si la memòria visual no està massa desenvolupada, segurament sí que tingui bona memòria auditiva o sensorial.

Durant l'etapa d'educació infantil serà molt important assegurar-nos que les dificultats en aquesta intel·ligència no estan provocades per dificultats visuals. Per tant, de seguida que observem un desenvolupament més lent o més costós caldrà recomanar la visita a l'oftalmòleg i/o optometrista per poder-hi posar solució, si cal.

I per últim, si aconseguim que tinguin una bona habilitat per orientar-se en l'espai estarem afavorint una bona integració de la lateralitat, que ajudarà a fer un bon aprenentatge de la lectoescriptura i millorarà el raonament matemàtic. Els nens amb un bon potencial en aquesta intel·ligència també aconseguiran ser ordenats en el treball i estar més atents a classe, fets que els ajudaran molt en tots els aprenentatges.

Les activitats que ens hem programat per realitzar dins el racó d'intel·ligència visual-espacial al llarg de l'etapa d'Educació Infantil són les següents:

Fer torres amb gots o cubs de diferents mides.
Fer encaixos de fusta.
Fer construccions (lliurement o seguint un model).
Fer dibuixos amb pius (lliurement o seguint un model).
Fer puzzles.
Jugar amb el Maxigeocoloredo.
Fer laberints.
Copiar en volum imatges del joc de Topografia (Nathan).
Copiar traços després d'observar obres d'art com Els Meridians o Els cercles concèntrics de Kandinsky.
Copiar figures geomètriques al Geoplà.
Copiar figures amb el Tangram.
Col·locar imatges de fruites i verdures representant les parts de la cara a l'estil d'Arcimboldo.
Fer construccions copiant imatges amb el joc Organicubs (Nathan).
Representar figures geomètriques amb canyetes i plastilina.
Dibuixar copiant il·lustracions de contes.
Buscar elements concrets en un paisatge ple d'imatges (Wally, família Busquet).
Dibuixar mentre observen una construcció prèviament feta amb peces de fusta.
Buscar diferències entre dues imatges.
Fer una construcció imaginària amb gomets a la manera de Vasarely.
Jugar a construir cossos geomètrics amb el joc Connexion.
Copiar dibuixos geomètrics amb gomets.
Copiar dibuixos fets sobre un geoplà al paper puntejat.
Encerclar els dibuixos que estan orientats cap al mateix costat que el model.
Jugar a El Lince (agilitat visual).
Simetries.

Algunes activitats de la llista tenen enllaç a l'entrada del blog on estan explicades.


3 comentaris:

  1. Hola Lluna, quina bona feina ens estas oferint. Trobo molt útil el llistat d'activitats que proposes. Em servirà de guia!
    Gràcies i salutacions.
    Marta / TresQuatreiCinc

    ResponElimina
  2. Gràcies Marta! D'això es tracta!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  3. Gracies per aquestes idees genials i utils!!! Les aplico molt a la meva aula

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...