Treballar el concepte de divisió a P5 no és cap bogeria amb EntusiasMat, perquè amb aquest projecte es treballen tots els conceptes de manera cíclica des de P3, adaptant-los al grau de maduresa corresponent a cada edat. Si des de ben petits van interioritzant tots els continguts matemàtics a través del joc, la manipulació, l'experimentació, la pràctica, quan siguin grans ho entendran tot més fàcilment.
La divisió es treballa amb els més petits repartint objectes entre ells. Una de les activitats que hem realitzat ha estat la de repartir-se entre els quatre companys de taula una quantitat de peces col·locades en una plata al centre de la taula.
Observar-los com ho fan per repartir-se el material ens donarà molta informació, no només per saber si han entès el concepte, sinó per veure quines estratègies utilitzen, quines habilitats de pensament posen en joc i com resolen les dificultats amb els companys per posar-se d'acord en la manera de fer-ho.
Podem observar grups més egocèntrics on cadascú es va agafant el nombre de peces que li sembla que li toquen sense necessitat d'entendre's amb els companys. Serà la mestra la que després haurà d'intervenir per reconduir l'activitat fent-los veure que el més important és aconseguir que tots tinguin la mateixa quantitat de peces. Aquest aclariment farà que es posin tots a reflexionar i s'adonin que han de replantejar l'activitat utilitzant una altra estratègia més vàlida.
Altres grups de seguida es posen d'acord i saben que si van repartint una peça a cada nen per torns fins que s'acabin aconseguiran tenir-ne tots el mateix nombre. Aquesta estratègia segurament ja l'han utilitzat altres vegades per repartir-se les cartes. També n'hi ha que decideixen agafar-ne tots una quantitat determinada i veure després si poden seguir-ne agafant o els en falten.
El problema ve al comprovar que la quantitat de peces no és exacte i si les volem repartir totes no en tindrem el mateix nombre. Per tant en sobren.
Per acabar cada grup explicarà quantes peces ha pogut repartir a cada company del grup i quantes peces han sobrat.
Si volem allargar l'activitat també resulta interessant preguntar-los quantes peces els faltarien per poder-les repartir totes. Alguns sabran restar 4 a la quantitat de peces que els han sobrat i altres hauran de repartir-les per veure quants nens s'han quedat sense.
M'entusiasma l 'entusiasMAT, Lluna! Una activitat molt interessant. La provaré. ;-)
ResponEliminaUna abraçada!
Marta / TresQuatreiCinc
Gràcies Marta! La veritat és que és un projecte genial i si t'agraden les mates en gaudeixes molt.
ResponEliminaUna abraçada!
Muy buena idea, Luna. Gracias por compartirla. Un beso.
ResponElimina