1 d’ag. 2014

El racó d'intel·ligència naturalista

I arribem ja al quart racó d'aprenentatge des de les intel·ligències múltiples, el de la intel·ligència naturalista. Aquesta és aquella que tenen les persones que es preocupen per la conservació de la natura i tenen especial sensibilitat pels animals i les plantes. Aquesta sensibilitat és evident que caldrà potenciar-la des de ben petits, però els nens que estiguin més predisposats a entendre la natura també seran hàbils per observar-ne les seves característiques i a partir d'aquí ordenar, classificar i organitzar. Els nens amb un bon potencial en aquesta intel·ligència sovint es faran preguntes del perquè de les coses, les seves causes i gaudiran elaborant hipòtesis i comprovant-ne les respostes mitjançant l'experimentació.

Es tracta d'una intel·ligència que serà més fàcil de treballar a partir dels projectes i centres d'interès que es vagin realitzant a l'aula, però nosaltres també hem volgut incloure-la en els racons d'aprenentatge. De fet, no és difícil de buscar activitats que es puguin realitzar al racó, ja que les classificacions siguin del tipus que siguin estan considerades que pertanyen a aquesta intel·ligència, així com les activitats d'ordenar i organitzar. Segons Gardner, en la cultura consumista en la qual ens trobem, els joves apliquen la seva intel·ligència naturalista per discriminar diferents tipus de cotxes, roba, sabates,...

Les activitats que ens hem programat per realitzar dins el racó d'intel·ligència naturalista al llarg de l'Etapa d'Educació Infantil són les següents:

Classificar de més a menys perillosos diferents fenòmens atmosfèrics (fotos d'imatges reals).
Classificar lliurement elements naturals de la tardor.
Fer seriacions amb material natural de la tardor  (fulles, pinyes, fruits secs,...).
Classificar lliurement imatges reals de l'hivern (peces de roba, esports, paisatges,...).
Classificar animals segons un criteri: número de potes, lloc on viuen, què mengen, com neixen,...
Relacionar animals de granja amb aliments (fotos d'imatges reals).
Classificar lliurement materials semblants segons el color, la textura,...
Classificar imatges segons a quina estació de l'any pertanyin.
Buscar la simetria en elements de la natura a partir de la seva observació.
Classificar imatges segons siguin de paisatges de poble o de ciutat.
Classificar materials diversos en diferents contenidors de reciclatge.
Classificar diferents materials segons la hipòtesi de si suraran o no i després comprovar-ho.
Ordenar animals de plàstic segons la seva mida (que estiguin a escala real).



Com que d'aquest racó no tenim encara massa nombre d'activitats pensades i a l'aula tenim set racons d'aprenentatge, aquest serà un dels racons que anirem intercalant amb el racó d'intel·ligència musical, que també és un dels que menys propostes tenim.

Si teniu més propostes per aquest racó agrairia que me les féssiu arribar. Segur que poc a poc anirem millorant tots els racons gràcies a poder compartir-les amb tots vosaltres.

2 comentaris:

  1. Hola em sembla molt bona idea aquest raons muntats per intel.ligències però aquests materials que heu presentat són per a tot el cicle d'infantil?
    I despres els teniu seqüenciats per nivells??? o com ho organitzeu?
    Gràcies

    Núria

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Núria! Gràcies pel teu comentari. Aquests racons que surten a les fotos la majoria són de P5. Cada curs té els seus racons adequats per cada nivell. Utilitzem materials comprats que ja teníem a l'aula o materials elaborats per nosaltres. Els materials que no tenim duplicats sí que els compartim amb la companya del mateix curs. Ja s'intenta que l'horari no es solapi per poder-ho fer. A més, mentre fem racons a l'aula sempre hi tenim la mestra de reforç. Si necessites més aclariments no dubtis en preguntar.
      Una abraçada,
      Anna

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...